Voor zowel bedrijven als de particulier kan het nuttig zijn om het alarmsysteem te koppelen aan een meldkamer, aangepast aan de aard van de te ontvangen en te verwerken informatie en de de uit te voeren taken voor zowel in en uitgaande berichtgeving en acties.

De meldkamer moet alle alarmen behandelen en beheren in overeenstemming met de door de klant verstrekte informatie en instructies. Het grote voordeel van een meldkamer is de permanente beschikbaarheid over hiervoor speciaal opgeleide personen die dag en nacht instaan voor de veiligheid van uw bezittingen en persoon. Persoonlijke berichtgeving is hiervan het goede voorbeeld. Doordat er na een alarm een tweespraak verbinding op gang wordt gezet heeft men hierdoor altijd rechtstreeks contact met een operator meldkamer.

Veel mensen maken echter gebruik van berichtgeving over SMS of een ingesproken boodschap.
Dit is echter niet echt aan te raden om volgende redenen;

  • u de echtheid van het alarm moet nagaan. Zie verificatie na alarm.
  • uw mobiele telefoon misschien niet binnen uw handbereik ligt en u zo de oproep
  • de batterij van uw mobiele telefoon niet opgeladen is en de oproep verloren gaat, idem bij vergadering/in-gesprek etc.
  • u niet in verbinding staat met een persoon en je hierdoor geen verdere instructies kunt geven of vragen stellen
  • u geheel op eigen initiatief naar de plaats van het onheil moet gaan zowel overdag als ‘s nachts